מול פגעי הטכנולוגיה - מדריך להורים - חלק ז

איך מסייעים לנער לטפל בהתמכרות? 

מול פגעי הטכנולוגיה - מדריך להורים - חלק ז

בס"ד


מול פגעי הטכנולוגיה - מדריך להורים - מאת הרב יחיאל פליסקין (מחבר הספר שתולים בבית השם)

ז. איך מסייעים לנער לטפל בהתמכרות? 

לאחר שהגענו עד הלום, הגיע הזמן לשאלה "כיצד עוזרים לבחור הרוצה להיגמל מהתמכרות זו?". ובכן, אינני מבין גדול בתחום של 'שיטות הגמילה השונות', אולם אוכל לכתוב את מה שאנחנו עושים עם בחורים וב"ה זה מועיל להם, אם כי לא בטוח שגישה זו היא שווה לכל נפש, ויתכן בהחלט שישנן שיטות נוספות היעילות באותה מידה, ואולי אף יותר.
השיטה שלנו מבוססת על 'החלפת הנאות גשמיות בהנאות רוחניות'. אנו יוצאים מנקודת הנחה שניתן למצוא בתוך העולם הרוחני את כל התחושות הנעימות והמרגשות שאדם מחפש, וצריך רק לדעת לחפש אותם נכון.
איך מחפשים? אנחנו מנסים להבין מתוך דבריו ומעשיו של התלמיד, לאיזה חלק בתורה ומצוות הוא יכול להתחבר. תלמיד אחד שיש לו חוש מצוין למפות ושטחים, למדתי עמו את נושא 'גבולות ארץ ישראל', והוא פשוט קם לתחיה, קלט והסביר לי במהירות כל פרט. תלמיד אחר שראיתי שהוא בעל רגש רב, המלצתי לו ללכת להתפלל בשטיבל חסידי וללכת ל'טיש' וכדומה, למרות שהוא בכלל שייך לחוג הליטאי-ספרדי. תלמיד אחר סיפר לי שיום אחד הוא סייע לחברא קדישא לקבור מת, והיה לו מזה סיפוק רוחני רב, מיד התחלתי לדון עמו שאולי יעזור להם בקביעות...
יתירה מזו, גם במעשים הרוחניים השגרתיים, הנני משתדל להדריך את התלמידים איך למצוא בהם טעם. לדוגמא: למדת דף גמרא ופתאום הרגשת טעם במשפט מסוים? אל תברח ממנו, חזור עליו אפילו עשר פעמים במתיקות וערבות, ובכל פעם תרגיש שהמתיקות גוברת. התפללת תפילת מנחה ביום חול, ופתאום הרגשת התעוררות מיוחדת בברכת 'ותחזינה'? דע לך שהרגע נפתחו לך שערי שמים, נצל את הרגע, ותתרומם בהמיית כיסופין 'לשובך לציון ברחמים'. בליל שבת כששרים זמירות, יש צימאון גדול בעולם, תקשיב למילים הקדושות שהנך שר, ותן לעצמך להיסחף לעולם רוחני אחר, מעין עולם הבא.
יתכן שהקורא יגיב בתמהון מה, שהרי מדובר כאן על נערים מתמודדים שאינם שרויים בתוך עולמה של תורה, ואיך ישתייכו לעולם הרוחני הפנימי? אולם התשובה היא, שגם נערים אלו אינם גויים גמורים, ובפרט שכאמור אנו אוחזים אחרי 'שלב א', שבו כבר יצרנו חיבור ראשוני בינו לבין התורה. גם הם משתתפים בסעודות שבת, שומרים את החגים במידה מסוימת, מתפללים לפחות מדי פעם, ואולי אפילו לומדים מעט, וכשאנו מדברים עמהם שוב ושוב על מציאות של הנאות, ריגושים, כיסופים וסיפוקים רוחניים, הפלא הגדול קורה - הם באים ומספרים שהם הרגישו טעם באיזה משהו רוחני!
איננו מתיימרים לספק לתלמיד את כל הריגושים הרוחניים בין-רגע. אנחנו יוצאים למסע חיפוש משותף אחרי הסיפוק הרוחני האישי של כל תלמיד, לפעמים בישוב ולפעמים חוץ לישוב, מתוך הנחה שהוא קיים בוודאי, אלא שצריך לחפש אחריו. והמשימה מורכבת, משום שמטבע הדברים, כיום כל חוג וכל קהילה, מתמקדים בטווח צר של עיסוקים רוחניים, וממילא קשה לכל יחיד למצוא את הסיפוק הרוחני המלא של עצמו. על כן כשבאים לטפל במכורים בדרך של 'החלפת הנאות', יש לפתוח את הראש כמה שיותר, והשמים הם הגבול. לדוגמא: לפעמים אני עובר עם תלמידים על תרי"ג המצוות, כדי לנסות לחפש לאיזו מצוה הם מתחברים. מטפל תורני אחר המליץ לאחד ממטופליו ללמוד דף אחד מכל מסכת בש"ס, ולבחון לאיזו מסכת הוא הכי מתחבר.
לאחר שהתלמיד מספר שהוא הרגיש 'משהו' של הנאה רוחנית, אזי הנני אומר לו: "מכיון שהתחלת להרגיש טעם ברוחניות, עכשיו אתה יכול להרשות לעצמך להוריד משהו מההנאות האסורות, שהרי יש לך פיצוי". ואכן, התלמיד מקבל כח להוריד איזה הנאה אסורה. ואז אני אומר לו "שים לב, מכאן ואילך אתה תרגיש עוד יותר טעם ברוחניות, כי פינית כמה קליפות טמאות מהלב שלך, אז יש יותר מקום לרגש של קדושה". וככל שאנחנו מתקדמים והוא אכן מרגיש יותר טעם, או שמרגיש את אותו טעם לאורך זמן, הוא מקבל יותר כח לעזוב עוד הנאות אסורות.
אין ספק שהתהליך לא קל, ולא חלק. צריך במקביל גם לתמוך בנער רגשית ולעבוד עמו על שליטה עצמית, דחיית סיפוקים, מציאת תחליפים מותרים לרגעים של משבר, ועוד ועוד. אבל הבסיס העיקרי הוא 'החלפת הנאות גשמיות בהנאות רוחניות', וממילא הוא מקבל כח לכבוש את יצרו גם אם זה קשה.
גם עבודת התפילה תופסת מקום מרכזי במלאכת הגמילה. אנו יוצאים מנקודת הנחה ש'אלמלי הקדוש ברוך הוא עוזרו אינו יכול לו', ולכן אני מדריך אותם להרבות באמירת תהילים ותפילה אישית לה' באופן יום-יומי, ולזעוק אליו בעיקר שיזכו למצוא טעם ברוחניות ובקרבתו יתברך, ושיעזרם לכבוש את יצרם. וכבר היה מעשה בבחור שהלך לכותל 40 יום כדי לבקש סיעתא דשמיא בגמילה מהתמכרות, ונושע. 
וכפי שכבר צויין לעיל, אם מדובר ברב האחראי על קבוצת בחורים, כגון ראש ישיבה וכד', הוא יכול להשתמש הרבה בכח החברה החיובית, שכל אחד מבני הקבוצה יעזור ויחזק את השני במלחמתו-מלחמתם, ואז אפשר להשיג תוצאות הרבה יותר יעילות ומהירות.
כמובן, אין מאה אחוז הצלחות, אבל במקרים רבים הצלחנו לעזור, כולל מקרים קשים. היה בחור אחד שהיה מכור ל-7 התמכרויות, ביניהם אינטרנט, סמים, אלכוהול ועוד, ועל ידי אמצעים אלו ניצול מכולם וזכה להקים בית יהודי כשר. 
לפעמים אני עומד נדהם מול הכוחות העל-אנושיים שהנערים הגיבורים הללו מגלים תוך כדי מאבקים קשים ומרים עם היצר הרע, כשמתברר שגם הם ניחונו בכוחות האדירים של מסירות נפש, שכולנו ירשנו מאברהם אבינו ע"ה. ועליהם ראוי לקרוא את הנאמר בתפילת הושענא רבה: 'הושענא למען גיבור הנאבק עם שר אש'. כן יעזרנו השי"ת כולנו, לנצח במלחמת היצר.

הרב יחיאל פליסקין - יו"ל ע"י ארגון 'שתולים - להצליח בחינוך'טל: 0527614899  

אם ברצונכם לקבל חוברות ומאמרים נוספים בעניני חינוך
הצטרפו לרשימת התפוצה של 'שתולים', בדוא"ל:  Ymp803@gmail.com 

להארות ותגובות בנושאי החוברת
ניתן לפנות ישירות למחבר
דוא"ל: Ymp803@gmail.com