פרשת שופטים

פרשת השבוע פרשת שופטים

פרשת שופטים

ב״ה 
עש״ק פרשת שופטים תש״פ

•יוזמה אישית ולא רק ציות לפקודות
•מינוי שופטים מרצון
•שוטר גם על עצמך

אדם אמיד חיפש חתן מוצלח לביתו, הוצעו לו שני הצעות שניהם תלמידי חכמים ובעלי מדות טובות וישרות, הבדל אחד היה בניהם הראשון לא הסתפק במה שלימדו אותו אלא תמיד חיפש להחכים יותר התעניין ושאל על כל דבר והתעניין בכל הפרטים.
לעומתו התלמיד השני למד ברצינות את כל מה שלימדו רבו והבין הכל וצבר ידיעות רחבות אך לא התאמץ בעצמו להתעניין וללמוד ולהעשיר את ידיעותיו אלא למד רק מה שצריך לדעת.

התורה מלמדת אותנו בתחילת הפרשה, *שופטים ושוטרים ״תיתן לך״* שאתה מיוזמתך תרצה למנות שופטים ושוטרים על מנת שידריכו אותך לנהל את חייך כראוי, הגדולה האמיתית היא כאשר האדם יוזם מעצמו ולא ממתין למשהו שידחף ויכוון אותו זה מוכיח על חיבור יציב ואמיתי לתורה ולמצוותיה.

זוהי גם המטרה של חודש אלול שראשי התיבות שלו ״אני לדודי ודודי לי״ שהחיבור לבורא מתחיל מהאדם עצמו שמתאמץ להתקרב לה׳ - *אני לדודי* ולאחר מכן מגיע *דודי לי* משום שזו המטרה שהאדם יפנה מקום בליבו ובמעשיו לבורא, נאמר בשיר השירים *פיתחי לי אחותי רעייתי* שהבורא מתחנן ליהודי לפתוח את ליבו לאהבת ה׳ וקיום מצוותיו.

מוסבר בספרים הקדושים ששופטים ושוטרים צריך לתת גם בכל השערים של האדם, שדרכם אדם קולט מבחוץ וגם פולט, שהם הפה העניים ואוזנייים. שלא להוציא מהפה דברים שאין בהם תועלת ומזיקים ולא להכניס לפה דברים האסורים, להסתכל רק בדברים מועילים ולשמוע דברי תורה ולא רכילות וכדו׳.

אך לא מספיק רק שופטים - להפעיל את השכל לפני כל פעולה, אלא להציב גם שומרים שהם המגבלות שהאדם יוצר לעצמו שלא להגיע למקום או לעניין שיכול למעוד וליפול ח”ו והמטרה האמיתית שהאדם יציב לעצמו את הגבולות ולא ימתין שאחרים יעשו זאת עבורו. 

בברכת שבת שלום
הרב נפתלי ועקנין רב שכונת בן גוריון ונאות יצחק לוד