צום עשרה בטבת-הלכות

עשרה בטבת- הרב נפתלי ועקנין

צום עשרה בטבת-הלכות

ב״ה עש״ק פרשת ויגש תשפ״א

*עשרה בטבת ביום שישי*
הלכות ומנהגים
 
*מדוע לא מקדימים את הצום ליום חמישי כמו בשאר צומות?*
*מתי מתפללים מנחה וערבית?*
*מי פטור מהצום?*
*המטרה האמיתית של המצור?*
 
ביום שישי יחול צום עשרה בטבת מהרה יהפך לששון ולשמחה, 
צום עשרה בטבת חמור במיוחדת מפני שבו החל המצור על ירושלים בזמן הבית הראשון והוא ההתחלה והשורש של הפורענות.

1. כאשר חל צום ביום שישי מקדימים ליום חמישי, כדי לא להיכנס להשבת כשהוא מעונה, אך בעשרה בטבת מתענים ביום שחל, וגם אם היה חל בשבת היו מתענים בשבת (אבודרהם), (בימנו מעשית לא יכול לחול בשבת) הסיבה לכך שמתענים ביום שישי משום שיום זה הוא התחלת הפורענות, בנוסף לכך נאמר בו "*בעצם היום הזה*" ולכן התענית היא באותו יום דוקא ולא מקדימים אותה.
2. נאמר בנביאים, "*בַּחֹדֶשׁ הָעֲשִׂירִי (טבת) בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בָּא נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל הוּא וְכָל חֵילוֹ עַל יְרוּשָׁלִַם וַיִּחַן עָלֶיהָ וַיִּבְנוּ עָלֶיהָ דָּיֵק (מצור) סָבִיב*:" (מלכים ב כב). 
ועוד נאמר, ״*בֶּן אָדָם כתוב [כְּתָב] לְךָ אֶת שֵׁם הַיּוֹם אֶת עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה סָמַךְ מֶלֶךְ בָּבֶל אֶל יְרוּשָׁלַ‍ים בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה*״. (יחזקאל כד ב')

3. התחלת הצום, בעלות השחר של יום שישי - בשעה  5.36 לפנות בוקר, סיום הצום בצאת הכוכבים בשעה 17.09 -לאחר הקידוש בערב שבת.

4. הרוצה לאכול או לשתות לפני עלות השחר צריך להתנות לפני שהולך לישון שלא מקבל על עצמו את הצום אלא יקום לאכול לפני התחלת הצום. מי שרגיל לאכול בשעה הזו יכול לאכול גם ללא תנאי.

5. בתפילת מנחה בעשרה בטבת יש גם קריאה בתורה ולכן יש להקדים את תפילת מנחה, או להתפלל מנחה גדולה שזמנה החל מהשעה 12.10 - חצי שעה אחר חצות.

6. אם מתפללים מנחה סמוך לכניסת שבת ישתדלו להתפלל ערבית לאחר צאת הכוכבים (לכו נרננה אפשר להתחיל לפני כן באופן שאת התפילה עצמה יתפללו לאחר צאת הכוכבים). ויש שאינם מקפידים בזה.
7. תפילת ערבית של שבת אפשר להקדימה לפני שקיעת השמש באופן שיסיימו את התפילה בשעה17.05 וילכו לביתם לעשות מיד קידוש, אם קראו קריאת שמע לפני צאת הכוכבים יקראו פעם נוספת לאחר צאת הכוכבים.

8. נשים בהריון וכן מניקות (24 חודשים) פטורות מהצום, וכן חולה שהצום קשה לו, גם אם הצום לא גורם לסכנת חיים פטור מהתענית, חולים במחלות עם סיכון כגון מחלות לב, לחץ דם, סוכרת וכדו׳ אסור להם להחמיר ולצום בשום אופן.

*מדוע הנביא משתמש במילה ״סמך״ מלך בבל, שהיא מילה חיובית שמסמלת עזרה ותמיכה כמו ״סומך ה׳ לכול הנופלים״ בזמן שמלך בבל התכוון לחורבן של ירושליים*?

מסביר הרבי מליובאוויטש שהבורא שלח לעם ישראל לא צרה אלא הזדמנות להתאחד לאחר שנאת החינם שהייתה, כי דרכו של העולם כשיש אויבים מבחוץ מתקרבים הלבבות מבפנים, המצור היה צריך להביא לאהבת חינם ואז היתה מתבטלת הגזרה, אך תושבי ירושלים התעלמו מכך ודבקו בחילוקי הדעות שהביאו את החורבן הגדול.
הלקח! להרבות באהבת חינם במעשים ולא רק בדיבורים כדי שהימים האלו יהפכו מהרה לששון ולשמחה אמן.

בברכת שבת שלום
*הרב נפתלי ועקנין*
רב שכונת בן גוריון ונאות יצחק לוד