חלק 1- בית 'פתוח' או 'סגור' – מה נכון?

איך להגיב לילד החורג מהקו של הבית- מאת הרב יחיאל פליסקין (מחבר הספר שתולים בבית השם)

חלק 1- בית 'פתוח' או 'סגור' – מה נכון?

בס"ד


איך להגיב לילד החורג מהקו של הבית- מאת הרב יחיאל פליסקין (מחבר הספר שתולים בבית השם)

א. בית 'פתוח' או 'סגור' – מה נכון?

בדרך כלל, לכל בית חרדי יש אופי וסגנון משלו. מנין מגיע האופי?
בראש ובראשונה - מ'עקרונות', הנובעים מפסקי ההלכה, הוראות של רבנים וגדולי ישראל, דרישות הקהילה, ועוד.
וגם – מקשת רחבה של מקורות: הרקע המשפחתי של ההורים, קווי האופי שלהם, מאורעות חיים שונים שעברו, המקומות בהם גדלו, דרישות מוסדות הלימוד, ועוד.
ואם יבא אדם וישאל: אבל מה הסגנון הכי טוב? מה הכי נכון? 
- האם להנהיג את הבית בסגנון 'סגור', או בסגנון 'פתוח'? 
- האם למנוע את הילדים מחשיפה לכל דבר המגיע מבחוץ, כדי להגן עליהם מהשפעות שליליות, או להיפך, לתת להם קצת להכיר את העולם, כדי שלא יופתעו כשיגדלו אליו? 
- האם להעניק להם בהרחבה משחקים וממתקים כדי שלא יחסר להם כל טוב בבית, או למעט בכך כדי שלא יהיו מפונקים?
לשאלות מסוג זה, בדרך כלל אין תשובה אחת נכונה, תשובות רבות יכולות להיות נכונות. לכל בית יש מהות משלו, וקו חינוכי משלו, שמתאים דוקא לו.
אמנם יש נטייה לאנשים רבים לראות את סגנון החיים האישי שלהם כאידיאלי, כאשר כל מי שמחמיר יותר מהם נדמה להם כ'קיצוני', וכל מי שיקל יותר מהם - ל'מודרני' ייחשב, אבל כדאי לכולם לזכור, שסגנון החיים האישי שלהם, הוא לא יותר מאשר... סגנון החיים האישי שלהם! הם לא קיבלו אותו ישירות מהר סיני, ואין הוא אלא תולדה של סיפור החיים שלהם, וממילא יש מקום לעוד סגנונות במשפחות אחרות.  
על כל פנים, ברור שכאן בספר העוסק בעניני חינוך, אין המקום להכרעה בשאלות כאלו. תשאל כל משפחה בעצת רבותיה, ותלך בדרכה לבטח. אולם, כאשר אנו רואים נער שמתחיל להתבגר, ומתחיל לבקש דברים אחרים ממה שמקובל בבית, כאן מקום הניחו לנו להתגדר במתן עצות חינוכיות, כדי לעזור להורים לקרוא את המפה נכון, ולהגיב נכון, ובזמן.


הרב יחיאל פליסקין - יו"ל ע"י ארגון 'שתולים - להצליח בחינוך'טל: 0527614899  

אם ברצונכם לקבל חוברות ומאמרים נוספים בעניני חינוך
הצטרפו לרשימת התפוצה של 'שתולים', בדוא"ל:  Ymp803@gmail.com 

להארות ותגובות בנושאי החוברת
ניתן לפנות ישירות למחבר
דוא"ל: Ymp803@gmail.com