כיצד נאהיב את התורה והמצוות על ילדינו- פרק טז

פרק טז. לא לצפות להקשבה והסכמה מושלמת

כיצד נאהיב את התורה והמצוות על ילדינו-  פרק טז

בס"ד


כיצד נאהיב את התורה והמצוות על ילדינו- מאת הרב יחיאל פליסקין (מחבר הספר שתולים בבית השם)


פרק טז. לא לצפות להקשבה והסכמה מושלמת

כאשר מדברים דברי תורה בבית, אין צורך לבדוק בכל פעם אם הילד שומע אם מקשיב. יש הורים ששואלים אחרי כל דבר תורה ארבע שאלות: א] שמעת? ב] הבנת? ג] אתה מסכים? ד] אז מתי תתחיל ליישם? וזוהי טעות רבתי, שעלולה להרחיק את הילד מדברי התורה שלנו.
התפקיד שלנו הוא לדבר ולדבר, והדברים כבר פועלים לבד. בין אם שמע ובין אם לא שמע, הקשיב או לא הקשיב, הפנים או לא הפנים, יקיים מיד או לא, אין זה משנה! הכל נספג והכל נקלט, ואנו אין לנו אלא לדבר. אם הוא לא הקשיב היום - הוא יקשיב פעם אחרת. סוף סוף הוא גר איתנו באותו בית, ואיננו יכול לסתום את האזניים כל הזמן... אם הוא לא שמע הכל - יתכן ששמע חצי. אף אם לא שמע כלום - הנשמה שלו שמעה! וכאן אגלה להורים סוד קטן: הרבה פעמים הילד שומע יותר ממה שאנו סבורים, הוא רק מראה כאילו שהוא לא מקשיב [מסיבה שתבואר להלן]. ולכן, אל תילחצו מכך שהוא נראה כאינו שומע.
יתירה מזו, כאשר הורה משוחח עם בנו המתבגר, פעמים רבות יש לו הרגשה, שכלי החשיבה והרגש של בנו אינם פועלים כשורה. ההגיון לא ישר, ההרגשים הרוחניים לא תקינים, ומערכת הסקת המסקנות פשוט מתחמקת מלעבוד.
במקרה כזה, הורים רבים טועים ומנסים לעשות כל זאת בשביל הבן; מנסים 'לשתול' במוחו קו חשיבה הגיוני, מרגישים ומתפעלים ומזדעזעים במקומות הנכונים במקומו, ומסיקים מסקנות עבורו. חיים הם בהרגשה שאם נושא השיחה לא ימוצה עד הסוף ולא יגיע לסיכום חד וברור, אזי לא עשינו כלום.
אבל זו טעות. הנהגה כזו אינה פותרת את הבעיה, אלא מעצימה אותה. משל למה הדבר דומה, לילד שאינו מצליח ללכת על רגליו, ובמקום לפתח את ההליכה שלו, מוליכים אותו בכסא גלגלים. אם היה נוסע עמם היה זה עוד חצי צרה, הבעיה היא שבנידון דידן גם את הכסא [-דברי התורה שעיבדנו עבורו] הוא דוחה, וכך הוא נשאר בלי כלום.
הפתרון הוא בדיוק להיפך. ניתן בהחלט לספק לו חצאי משפטים, כדי שהוא יפענח אותם. להציג תחילה של הרגשה, כדי שהוא ימשיך להרגיש אותה בעצמו. לפתוח נושא לדיון, כדי שהוא עם עצמו יגיע למסקנה.

הרב יחיאל פליסקין - יו"ל ע"י ארגון 'שתולים - להצליח בחינוך'טל: 0527671485  

אם ברצונכם לקבל חוברות ומאמרים נוספים בעניני חינוך
הצטרפו לרשימת התפוצה של 'שתולים', בדוא"ל:  Ymp803@gmail.com 

להארות ותגובות בנושאי החוברת
ניתן לפנות ישירות למחבר
דוא"ל: Ymp803@gmail.com