פרשת שבוע- פרשת תרומה
הרב יוסף ברוק- פרשת תרומה- קצר ולעניין

בס"ד
פרשת תרומה
משכן השלום
"וְזֹאת הַתְּרוּמָה אֲשֶׁר תִּקְחוּ מֵאִתָּם זָהָב וָכֶסֶף וּנְחֹשֶׁת:" (שמות כ"ה, ג')
הברזל נעדר מחומרי הגלם שנצטוו להביא למלאכת המשכן.
המתכת הנפוצה, המשמשת את האדם בשלל צורות ומגוון מוצרים לא מוזכרת. גם כאשר נצטרכו ליתדות לקלעי המשכן, היו היתדות נחושת, אף כי היה יותר מתאים לעשות מברזל.
גם בבניין מקדש שלמה נאמר: "ומקבות והגרזן כל בלי ברזל לא נשמע בבית בהבנותו" (מלכים א' ו', ז'). כאשר חצבו את האבנים ממעבה האדמה, השתמשו בכלי ברזל, אבל לא בבניית הבית עצמה.
וכן נאמר: "ואם מזבח אדמה תבנה לי לא תבנה אתהן גזית, כי חרבך הנפת עליה ותחללה" (שמות כ', כ"א). עבודת סיתות האבנים – גזית, נעשית ע"י כלי ברזל, וזה חילל מעלת המזבח.
הברזל מסמל את החומר ממנו מיוצרים כלי הנשק – החרב, כְּלִי הנשק הקדום (נקרא כך משום שהוא אכן מחריב את העולם, ומביא חורבן לאנושות), ורוב השימוש בעבר לכלי מלחמה יוצרו ממנו.
מסבירים המפרשים, כי המשכן והמזבח נועדו להביא שלום וחיבור בין אדם לחבירו ובין אדם לבוראו. לא מן הראוי שיונף המקצר-החרב על המאריך–מזבח. וכן המשכן מחבר, מקשר ומקרב את האדם לבורא, אין זה ראוי שימוש לבניית המשכן שכולו מסמל את הפכם של דברים, ועל כן לא השתמשו בברזל בהקמתם.
פרשיות אלו של בנין המשכן, מדגישות את מעלת השלום והאחדות.
בימים בהם השיח הציבורי נסוב על מערכת בחירות, יש להראות את החיוב, ולא את החיסרון וגנות האחרים.
שבת שלום!
הרב יוסף ברוק
(אהבת את הדברים, העבר אותם לחבריך)
תגובות (0)
תגובות בפייסבוק